Khamis, 12 Januari 2012

facebook: revolusi, evolusi dan transformasi.

assalamualaikum,

so, actually aku takdak idea nk disharekan.. aku tak tau pon kalau ade orang penah share mende alah ni kt blog depa.. ni ha, aku cume nk share je apa yg aku dpat pasal perubahan facebook sejak diasaskan pade tahun 2005 hingge tahun 2011 ni..

2005:


pada awalnye, mark zuckerberg asaskan mende social ni untuk student harvard jek dengan name thefacebook.korang jangan arapla nk merase..hahaha.. (mase ni pon tade sape kenal fb..) kalau korang prasan mende nih la homescreen dan profile page bab takde newsfeed.. (ala, tempat korang ngutuk orang laen uh...) so, bebudak zaman ni tak leh nk ngamok n mencarot dekat fb..hehehe


hehe, ni masih dalam tahun yg same tapi dh upgrade sikit la.. perasan x? perasan x? ad mini-feed la!! yeah!!!
mini-feed ni pon kelemahan die cume paparkan aktiviti kite je.. org lain punye tak tau.. interaction pon wall to wall(huh, aku cukop menyampah dengan aktiviti cakap sorang ni)..


k, ni lak.. upgrade tahun 2008 punyer.. perbezaannye dari tahun 2006 n 2005 ialah profile interface yg lebih cun dh senang.. mini-feeds dah takde!!! yeah!!! tahun ni lah diperkenalkan news-feed yg amat kontroversi tuh sehinggalah dipersetujui ramai.. nk tau tak ap yg kontrobasi pasal news-feed ni? tanya aku nanty ek? heehehe.. 
yg bestnyer, maseni gak app2 or game2 dah mule compatible dengan fb.. tade la korang boring sangat dengan mende alah nih,,(walupon aku tak suke men game kt fb..)





yg ni tahun 2009, time lah mark zuckerberg mule kaye raye berbilion duwet die lepas die mulekan marketing untuk advertising..(churpchurp!!!)

selain itu, die jugak mengasakan kn like page!!!!! macam yg korang punye tu lah.. (erm,, tade pon aku punye.... T.T)



hah!!! ini die!! tahun 2010.. mase ni aku engat sangat ramai orang melayu mule membebel pasal betape huduhnye interface yg ini.. aku minat je.. (jangan tak ngaku ye!!!!)

perubahannyer ialah: gambar kite yg dh di tag akan diletakkan kt bahagian atas so org senang kenal.. atopon yg paling popular profile banner!!! (ad yg sanggup buat doploh kali lepas banner die rosak,,,betol tak?)

next, ticker!!! mende alah kt tepi uh.. nmpak tak? yg ni  aku namekan mini stalker.. ade je aktiviti kawan kite yg diexpose..hehehe

apelagy, chat baru... mase bende ni dikluarkan mule lah org melayu membebel tahap gaben..(tak suke2!!!!)  nk je aku lempang sensorang..hahaha


hehehe,, ni lah evolusi paling panas!!!! seyes aku suke banget!!! diorang kate crowded la ape la,, aku okay je.. ok, sape tau pakai timeline dengan baik memang actually lagy bagos dari mane2 interface sebelom ni.. serabot tuh, boleh dikemaskan seringkas2nye...

yg suke tahniah lah,, interface ni paling maju dan paling canggih.. first, cover picture.. pengganti profile banner korang yg rosak tiap ari tuh..(suke2!!!!).. second, vies as yg lebih teratur.. korang boleh pilih nk tunjuk ap kat timeline korang status aje or picture aje or note sahaje.. sume dalam tangan korang..

untuk pengetahuan korang, interface timeline adalah antara paling ringan berbanding yg lain.. so,, kalu korang rase fb upload lembap semacam je kan,, ap lagy tukar la kepade timeline..hahaha

k,larh.. penat aku membebel..hhhehehehe..
aku tak kisah pasal follower, saye suke follow org dn suke org follow saye,, tapi saye lagi suke kalu org komen,,, seyes nih!!!! heheehhe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan